be your brand, breathe your brand, live your brand - de content academieEén van de kenmerken van een sterk merk is authenticiteit. En dat begint bij ‘Live your brand’. Kijk maar naar mensen als Oprah Winfrey, Floortje Dessing en Jort Kelder. Zij leven hun merk, zij zijn hun merk.

Living the brand betekent dat alles klopt. De merknaam, de uitstraling, de slogan, de looks, de boodschap…en heel belangrijk: de stem.

Dat alles klopt betekent NIET dat alles perfect is. Nee, het klopt gewoon. Dat voel je. Dat weet je.

Jij kunt ook een sterk merk hebben of zijn. En je kunt er vandaag nog mee beginnen. Want het begint bij jou…

Verrassend vreemd

Living the brand betekent voor mij dat je het merk bent. Dat je in de huid van het merk kruipt en onder de huid van jouw klant.

Be the brand, breathe the brand, live the brand.

Want een sterk merk is een merk met een hart en een ziel …en een – dikke vette – ‘personality’.

[Tweet “Een sterk merk is een merk met een HART en een ZIEL en een dikke vette PERSONALITY “]

Een merk met voorkeuren en voorliefdes.

Voor een bepaald soort muziek, eten, films, vrienden, kleding…bedenk het maar.

Een merk met een mening. Met attitude. Zonder arrogant te zijn.

Tenzij dit nut heeft, zoals het merk Jort Kelder.

Het merk Jort Kelder

Jort Kelder heeft nogal een duidelijke mening. Zijn uitingen – verbaal en geschreven – zijn (altijd!) scherp, gevat en dagen de lezer uit. De heer Kelder is daarnaast niet bepaald vies van sarcasme.

Jort Kelder is een sterk merk. Waar je niet omheen kunt.

Een merk dat je fantastisch of juist helemaal niks vindt. Zo’n typisch gevalletje ‘You love him or you hate him’.

De Corpsbal, de ‘Leienaar’, de kasteelheer zonder adellijke titel.

De man die weet hoe het heurt.

Een graag geziene gast en spreker op feesten en partijen.

De eeuwige student met zijn opvallende bretels.

De financial in een krijtstreep pak.

En je herkent Jort op 100 meter afstand, omdat hij zijn broeken net iets te kort draagt. Dat is zijn ‘signature look’.

Beetje vreemd = typisch Jort. 

De goede man hSuitSupply Jort Kelder Merkeeft naast een – handgemaakte – schoenen tic een pakken fetisj.

Hij heeft nu dan ook een eigen pakkenlijn bij Suit Supply: de JORT- collectie.

Want Kelder is een pakkenkenner, een connaisseur. Eentje die geen concessies wenst te doen.

Uiteraard zijn de reclame posters ‘typisch Jort’.

En zoals je ziet vindt Jort ‘Top Gun’ een top film 😉

Aandachttrekker

De journalist die tegen heilige huisjes aanschopt, maar het ook waardeert als je terugschopt.

‘Schop maar’, stond er onder de artikelen (op de vorige versie van zijn website). Oftewel, reageer en graag een beetje scherp!

Briljant. Love it!

Achter die façade van grappen en grollen zit een heel slimme Jort Kelder verstopt, die donders goed weet waar hij het over heeft.

En aan welke knoppen hij moet draaien om aandacht te krijgen.

Jort is ook een man met een missie: hij is tegen dierenleed.

En ‘Koppige Kelder’ doet het ook goed bij de dames. Hij is een charmeur en heeft graag een mooie (blonde) dame aan zijn arm.

Hij vindt het ook alleraardigst om zo nu en dan een boottochtje of een skitripje met onze minister president te maken. Een van zijn oude ‘matties’ van de JOVD.

Jort is ook de man van de alliteraties:

  • Mopperen vanuit een Maserati
  • Hoe heurt het
  • Kelder is er klaar mee
  • Pinnen is voor paupers
  • Knuffelkakker

Ook ik ben dol op alliteraties. En scherpe copy.

Maar dat is niet de enige reden waarom ik Jort leuk vind.

Jort is living his brand!

He is the brand, he breathes the brand…

Waar herken je dit aan?

Hij is:

Zichzelf…Oké, een uitvergrootte versie van zichzelf. Met een vette knipoog.

Consistent. Hij heeft een eigen stijl.

Creatief. Met taal. Verbaal en geschreven.

Yup…ik hou van het merk Jort Kelder, omdat:

– He makes me smile.

– He makes me laugh.

– He makes me think.

Uit psychologische onderzoek van Cialdini blijkt dat mensen eerder iets van iemand kopen die ze sympathiek vinden.

[Tweet ” Mensen kopen eerder iets van iemand die ze sympathiek vinden. Ben jij sympathiek? #Cialdini “]

Zou ik iets van Jort kopen?

Ja, want ik vind hem geestig…

En hij weet waar hij het over heeft.

Hij is een expert, een autoriteit.

Ik draag alleen geen pakken… Maar mijn lief wel. Dus wie weet staan we binnenkort voor de etalage van de Suit Supply 😉

Ik heb geen auto tic, maar mijn lief wel.

Zou ik met hem willen werken? Hell yeh!!

Versterk jouw merk, begin bij jouw content

Hoe kun jij jouw merk nu versterken via jouw teksten en foto’s?

Begin met deze 3 stappen (inspired by Jort, en stiekem ook Linda & Oprah):

1. Wees jezelf

Praat zoals jezelf. Schrijf zoals jezelf. Blijf dicht bij jezelf. Op het moment dat je hier van afwijkt – omdat je denkt dat ‘men’ iets anders van jou verwacht – ga je zwabberen en raak je jouw kracht en focus kwijt. Het mooie is; als je echt jezelf bent, ben je ook consistent. ‘Put more YOU in your content’ en zie wat er gebeurt!

 2. Leer luisteren

Luister met volle aandacht naar jouw huidige en potentiele klanten. Zoek uit wat ze graag willen, wat ze leuk vinden en wat ze liever ontwijken (vermijden van de welbekende “AU!” ervaring). Gebruik woorden die zij ook gebruiken in jouw copy.

3. Trek de aandacht

Begin bij jouw titels. Schrijf pakkende titels bij jouw blogs en nieuwsbrieven. Prikkel, schop en daag uit. Trek de aandacht. Raak!

Jezelf zijn en branding draait om het uitlokken van emoties. Kortom, als jij jouw lezers kunt laten (glim)lachen, fronzen of achter hun oren kunt laten krabben…dan ben je goed bezig. En bouw je aan een succesvol merk.

Start vandaag. Begin bij jouw content, want jij bent jouw content. Want als jij jezelf bent én steeds meer van jezelf durft te laten zien en jouw merk hier omheen bouwt….dan voel je vanzelf wanneer het klopt.

Be your brand. Breathe your brand. Live your brand.

[Tweet “Versterk jouw merk in 3 stappen. Begin bij jouw #content.”]

Wanneer klopt het voor jou? Wat voel je dan? Reageer onder deze blog, ik ben nieuwsgierig…

P.S. Tijdens het schrijven van deze blog luisterde ik naar:

Love never felt so good – Michael Jackson & Justin Timberlake.

Stuiterend van de energie schrijven doe ik namelijk met muziek 😉

4 Reacties

  1. Jacqueline

    Wat een gaaf verfrissend stuk, zet mij aan het denken en ga ermee aan de slag! Superthanx. Ciao, Jacque.

    Antwoord
    • Florien van Basten Batenburg

      Hey Jacqueline, dankjewel! Wat goed dat je meteen gaat’DOEN’. Van denken naar doen is een super belangrijke stap, die velen liever laten liggen. Laat je weten wanneer je jouw nieuwe site lanceert? Tot gauw, Florien

      Antwoord
  2. Mieke

    Wat een heerlijk stuk, Florien. Heerlijk wat je schrijft over ‘jezelf zijn’ en ‘meer van jezelf laten zien’. Kan niet genoeg gezegd worden!
    Groeten,
    Mieke

    Antwoord
    • Florien van Basten Batenburg

      Merci Mieke!
      Put more ‘YOU’ in your content..eigenlijk in alles wat je doet, zegt of deelt.
      Geeft ook nog eens een hoop (mentale) rust.
      Wanneer klopt het voor jou? Hoe voel jij je dan?

      Groeten,
      Florien

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.