Je kent het vast wel, dat moment waarop iemand vraagt “En wat doe jij?” en dat je dan gaat vertellen wat je doet, voor wie en hoe je dat dan doet. Je gaat pitchen. Maar mensen onthouden jouw pitch niet. En jij ook niet. En het voelt vaak zo ‘salesy’. Tijd om je verhaal te gaan vertellen. Want een goed verhaal, dat eindigt nooit.

Waarom jij?

Je elevator pitch in de zin van

Ik help (doelgroep x) met (probleem y), zodat ze (resultaat Y) behalen.

Of dat je in de stress schiet en van alles gaat vertellen, maar eigenlijk niet kort en krachtig zegt wat het nu is dat jij doet.

 

En je ziet de ogen van de ander steeds glaziger gaan kijken…en dan ga je nog meer vertellen.

„Waarom zou ik jou inhuren?” vraagt de ander.

Nou, omdat ik heel goed ben en omdat ik heel veel ervaring heb en omdat de prijs/kwaliteit verhouding heel goed is…nou, daarom.

Oké, dit is misschien een beetje over de top.

Maar dat is wel wat er vaak gebeurt. Niet alleen in een gesprek. Ook op je website.

 

Ik zie zoveel websites van zelfstandig ondernemers en MKB-bedrijven die vertellen wat ze doen en hoe goed ze dat niet doen.

Zie je wat er gebeurt?

In je teksten schiet je vanzelf een beetje in de verdediging ten opzichte van je concurrenten. Omdat je wilt laten zien dat jij de leukste, beste eén de snelste bent.

En dan komt vanzelf de vraag of het ook goedkoper kan. Omdat het blijkbaar toch niet onderscheidend genoeg is dat je kwaliteit levert. Herken je dat?

Dat komt omdat je alleen maar vertelt over wat je doet en hoe je het doet. Niet waarom je het doet…

 

Hoe kan het dan anders?

Vertel waarom je het doet, waar je in gelooft. Vertel jouw verhaal. Jij als ondernemer hebt, net als een multinational, een corporate story.  Vergeet alleen het woord corporate (bleh!).

Jij bent het bedrijf. En als je al wel werknemers hebt, dan is het helemaal van belang dat je jouw verhaal en visie kent en doorvoelt. Want als zij niet geloven waar jij in gelooft, werk je dan wel aan hetzelfde?

Tanteboek_Cover_3e druk 300Toen ik het Tanteboek schreef vertelde ik niet alleen mijn verhaal, maar ook dat van een heleboel tantes.

En ik deed het met hart en ziel, omdat:

  • ik er blind in geloof dat het erkennen van de tanterol (als een belangrijke rol) families dichter bij elkaar brengt.
  • mijn boek veel méér dan een vrolijk cadeauboek is.

Het is een eerbetoon aan het tanteschap. Een boek dat de rol van tante op de kaart zet en zo de gever en de ontvangster op een dieper niveau verbindt: ‘a gift of love‘. Een boekje, met liefde gemaakt, vol prachtige tips en anekdotes van trotse tantes. Geen ‘juichboek’ vol blije teksten. Nee een boek dat taboes benoemt, zodat de lezeres zich ook erkent en gekend voelt in de minder leuke onderwerpen.

Het Tanteboek werd met een oplage van 8.500 exemplaren een bestseller en bracht al meer dan 120.000 euro op. En via het boekje geef ik terug aan de wereld door elke druk een donatie te doen aan een goed doel in Nederland dat kinderen helpt, zoals de kindertelefoon of Stichting Jarige Job. En draagt iedereen die het boekje gekocht heeft bij aan deze doelen: allemaal suikertantes (en ooms).

En bij elke nieuwe druk – de 4e druk is binnen – is er weer een vervolgverhaal. En iedereen die het koopt draagt automatisch bij aan het geselecteerde goede doel.

It’ a never ending story… 

 

People buy from you because of your why. Those who inspire lead – Simon Sinek

 

Veelzijdig verhaal

Maar mijn verhaal over erkenning, liefde en verbinding – met storytelling als middel – blijft hetzelfde. En ik kan mijn verhalen op veel manieren vertellen: tijdens een gesprek, in blogs, als boek, op een podium of in een video. De vorm maakt niet uit.

Het is mijn droom dat ik een eigen foundation opricht ‘Gifts of love’, waardoor ik nog veel meer kan teruggeven aan deze wereld. Op mijn manier, via mijn verhalen. En dat doe ik door het vertellen van het grotere verhaal over erkenning en liefde.

Het gaat erom dat je bekend wordt voor dat waar je in gelooft.

Be known for what you love.

Vertel een groter verhaal. Durf kwetsbaar te zijn. Raak, inspireer.

Ik hou van verhalen. Ik adem verhalen. Ik schrijf, lees, kijk, ervaar en deel verhalen.

[Tweet “Those who inspire are the leaders of the future – Simon Sinek”]

En ik heb een heleboel verhalen te vertellen. En dat geldt ook voor jou.

Want als je eenmaal je verhaal weet, dan sta je nooit meer met je mond vol tanden. En willen mensen met jou werken, omdat ze geloven waar jij in gelooft. Omdat ze willen bijdragen aan jouw missie. Omdat ze ergens bij willen horen, bij een groter verhaal.

Je blogs, mails en zelf je oneliners op je website vertellen ‘super short stories’ en versterken jouw boodschap en ‘branding‘. Tip: Lees mijn blog Stop met zweven en vertel een concreet verhaal en ontdek hoe een kauwgommerk eigenlijk liefde(volle herinneringen) verkoopt.

Jamie Oliver vertelt een groter verhaal: over goede voeding. Hij is een ‘food revolutionary‘. En hij voegt de daad bij het woord door op Amerikaanse, Engelse en Australische scholen te vechten voor een gezonder menu. En door mensen kookles te geven en ze te vragen ‘to pass it on‘. Jamie Oliver has started a movement, to make this world a better place.

5 redenen om je pitch door een story te vervangen

  1. Your story bevat jouw waarom/missie/visie/verhaal/worstelingen/ uitdagingen/kwetsbare elementen. People buy from you because of WHY you do what you do.

 

  1. Een elevator pitch is feitelijk, het inspireert en raakt niet. Het is wat je doet, hoe je het doet, voor wie en wat het resultaat is. Het kan wel triggeren, maar het inspireert niet. Those who inspire lead.

 

  1. Je elevator pitch is niet uniek en raakt mensen niet op emotioneel niveau. Jouw verhaal wel. Jouw verhaal en de manier waarop je jouw dienst levert onderscheid jou van je concurrentie. Branding is a never ending story.

 

  1. Mensen onthouden verhalen, geen feiten. 

 

  1. Mensen zijn pitch-moe. Ze willen echt contact en zijn op zoek naar verhalen waar ze zich mee kunnen identificeren.

 

Jouw verhaal brengt samenhang in je bedrijf en boodschap. In alles wat je doet en communiceert. Jouw verhaal zorgt ervoor dat jouw potentiële klanten je leren kennen. Zo bouw je een band op. En een een goede relatie levert op lange termijn meer op voor beide partijen.

Find your story, share your story

Breathe, be and live your story

Start a never ending story…and leave a legacy

 

Waar wil je dat jouw potentiële klanten jou mee associeren, met welk verhaal?
Reageer onder de blog, ik lees en reageer altijd op reacties

6 Reacties

  1. Danielle Feenstra

    Hoi, via de journaling tien-daagse belande ik ook op deze pagina van je. Sims is Herbalife dingen op het juiste moment op je pad komen. Ik ben momenteel volop bezig met de content van mijn website voor mijn nieuwe bedrijfje. En loop behoorlijk vast. Jouw blogs geven me nieuwe inspiratie! Top! Dank je wel daarvoor.

    Antwoord
    • Florien van Basten Batenburg

      Hihi Danielle, herbalife?? Wat wilde je schrijven? Soms is het zo dat dingen op je pad komen? Waar loop je vooral op vast?

      Antwoord
  2. Danielle Feenstra

    Haha – lees nu alle autocorrecties in mijn tekst Excuses daarvoor!

    Antwoord
  3. Richt-Jildou

    Beste Florien, Dank voor je fijne blog (en mails die ik altijd lees). Ik geloof in ‘dat mensen willen werken met mij omdat ze geloven waarin ik geloof’. Nu dat nog verwoorden in mijn verhaal. Blijf wat in mijn hoofd in rondjes draaien. Maar dat komt goed.
    daag!

    Antwoord
    • Florien van Basten Batenburg

      Hoi Richt,

      Wat leuk om te lezen dat je mijn blog en mails altijd leest.
      Benieuwd naar je ‘final story’. Enjoy the journey 😀

      Groetjes,
      Florien

      Antwoord
  4. Mica

    Ik zou het eerder mengen. Een goede pitch grijpt je vanaf de eerste seconde bij de lurven. Ik zie een pitch niet als iets zakelijks, meer iets heel intens. En dat kan ook met een verhaal.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.