Vorige week liep ik in Rotterdam naar mijn favoriete schoenenwinkel. Eigenlijk schoenenstraat: de Aert van Nessstraat waar Van den Assem alle winkelpanden vult. Toen ik de hoek omliep viel mijn oog op een nieuwe etalage. Waar eerst een wat stijf damesschoenen merk had gezeten zag ik nu een zomerse reisetalage.

Toen ik de drempel overging ging stapte ik een geweldig verhaal binnen. Een bron van inspiratie voor elke ondernemer die meer impact met zijn of haar bedrijf wil hebben.

Etalage met een verhaal

Het leek wel een reisbureau met die etalage vol koffers, kussens, vintage kleedjes, een oude globe met in het centrum stoffen tassen en schoenen die op espadrilles leken.Op de achtergrond een grote foto van blije mensen met in witte letters de tekst:

“See the world, change the world”

Ik stopte en bekeek de etalage. Binnen 10 seconden besloot ik een kijkje binnen te nemen. Niet dat ik daarnaar onderweg was, maar ik kon de verleiding niet weerstaan.

TOMS5 700

Eenmaal binnen viel mijn oog op de vrolijk gekleurde zomerse instappers. Een soort espadrilles, voor groot en klein. Vooral de kinderschoentjes zagen er schattig uit. Niet het type schoen dat ik voor mijzelf zou kopen.

Het zag er niet heel erg sterk uit. Ik hou van comfort en kies liever voor een kwalitatieve instapper waar ik een jaar lang lekker op kan lopen. Geen stoffen schoenen die ik na 3 maanden weg kan gooien…van de stank 😀

Waarom ik 2 minuten later 180 graden anders naar deze schoenen keek – en volledig bereid was om een paar aan te schaffen –  ga ik je nu vertellen.

One for One

Ik neusde door de winkel en zag al snel dat er meer achter dit merk zat. Het was een merk met een verhaal. En wat voor een.

Overal in de winkel zag ik ‘One for One staan’.

En op een van de plankjes een bordje met:

 

With every pair you TOMS4 600

purchase,

TOMS

will give

a pair of new shoes

to a child

in need.

 

One for one, stond er op het houten bordje waar het kaartje met de tekst instond.

En ernaast een bordje met: “Kids for kids”

“Oh jee, er word op mijn gevoel ingespeeld”, dacht ik. En nog erger “F*ck, het werkt!”

Vastgoed met een verhaal

De hele winkel was één groot verhaal. Niet over hoe ze de schoenen maken, nee, over de visie en filosofie van het merk.

En het was geweldig!

Aan de muur hing in een houten lijst een oud uitziend papier met de titel ‘OUR STORY’. Alsof het papier ook een hele reis had gemaakt. Oké, ik ben niet gek, dat is natuurlijk niet zo…

Ik las het verhaal. Het ging over de oprichter van TOMS – Blake Mycoskie – die in 2006 in Argentinië met vakantie was en geschrokken was van de armoede die hij in het land had gezien. En daar wilde hij verandering in brengen.

De eerste zin van het verhaal was:

TOMS is a business to help improve lives.

En de volgende zin gaf aan hoe:

With every product you purchase, TOMS will help a person in need. One for One.

Als verhalen liefhebber had ik het gevoeld dat ik in een candy store terecht gekomen.

Hallelujah, praise the storytellers!

En zelfs ik  –  met mijn storytelling achtergrond – werd door het verhaal en de teksten en foto’s in de winkel geraakt. Ik was bijna bereid om wel een paar van die enorm relaxte stinkslofjes te kopen. Voor de kinderen…

Want door te kiezen voor dit merk, maak ik als koper een verschil voor een kind in nood. Nou, ik ben de lulligste niet 😀

Zie je, ik begon het al aan mijzelf te verkopen.En ik had nog geen verkoopster gesproken.

Impact

Het boek van de oprichter lag ook in de winkel: Start something that matters.

TOMS1 600

En in de folder van de winkel – die dus geen enkele schoen of prijs bevatte – las ik:

“TOMS currently gives shoes, helps restore sight and helps to provide safe water systems to people in need”.

Ah, dat is hoe ze het doen. Ze werken wereldwijd met partners samen, zodat ze méér dan schoenen alleen kunnen weggeven. En ze hebben meetbaar bewijs – cijfers – die aangeven hoe goed ze het doen. Kijk maar:

  • Shoe giving: TOMS doneerde meer dan 35 miljoen schoenen in 70 landen
  • Sight giving: TOMS hielp 275.000 mensen met het terugkrijgen van hun zicht in 13 landen.
  • Water giving: TOMS hielp bij het leveren van 67.000 weken schoon & veilig water aan communities in need.

 

Kijk. Dan ben je geen ‘schoenenboer’ die alleen maar over vertelt over de materialen en hoe de schoenen gemaakt wordt.

Nee, dan heb je fricking IMPACT.

 

TOMS is in business to help improve lives

 

Als ik jou de vraag stel:

Welk merk heeft jou onlangs geraakt? 

Is er dan een merk (of plek) die je meteen te binnen schiet?

Het mooie is, bedrijven die zo communiceren geven al hun klanten, medewerkers en partners de kans om bij te dragen aan iets groters.

Zo onderscheid je je als ondernemer of merk. En hoef je dus niet op prijs te concurreren. Je maakt de concurrentie eigenlijk overbodig. Want mensen kiezen voor jou, omdat ze geloven in jouw verhaal. Het gaat helemaal niet om de schoen. Het gaat om het grotere verhaal!

Of je nu zzp-er of MKB-er bent: jij kunt dit ook. Als je weet welk verhaal jij te vertellen hebt en wat je graag anders zou willen zien op onze ‘aardkloot’.

Om een tipje van de sluier op te lichten ‘hoe je jouw verhaal kunt samenstellen’ vertel ik je iets meer over de bouwstenen van storytelling, op basis van een artikel van Paul Jarvis.

5 basis elementen van storytelling

1. De ‘Wow’ factor

Je moet de aandacht van je publiek vangen. De inhoud, de context, toon en manier waarop je je verhaal vertelt moet op mensen een wow effect hebben.

Nou, dat is TOMS zeker gelukt. Ik dacht letterlijk “Wow, te gek”.

 

2. De Plakfactor: simpel

Vertel het verhaal op zo’n manier dat het blijft hangen, dat mensen het makkelijk kunnen onthouden. Gebruik niet te veel moeilijke woorden. Maak je publiek nieuwsgierig, hungry for more. Make sure your story sticks. En werk met oneliners die het hele verhaal omvatten.

TOMS: One for One, Kids for Kids. Ja, dat kan ik heel makkelijk onthouden.

 

3. Persoonlijk (en emotioneel)

Vertel nooit een verhaal over ‘ons bedrijf’ of ‘het merk’. Nee, maak het persoonlijk. De inhoud van het verhaal moet ook persoonlijk zijn. Je kunt niet over de oprichter van het bedrijf vertellen en alle dingen die hij deed zonder dat jij – als verteller – ook een rol in het verhaal speelt. Op de een of andere manier moet het verhaal over jou gaan, in relatie tot het bedrijf. En als jij de eigenaar bent, dan is het een van jouw verhalen, waarmee je een verbinding aangaat met de emotie van je klant.

TOMS: Het verhaal van de oprichter Blake Mycoskie, zijn missie, visie, filosofie (hello book!)

 

4. Authentiek, waarheidsgetrouw

Authentiek. Ja, hét kotswoord van de afgelopen jaren. Maar je kunt er niet omheen. Je kunt niet zomaar een verhaal verzinnen, want dan is het een ongeloofwaardig, fake verhaal. Natuurlijk kun je wel elementen aan het verhaal toevoegen om het wat interessanter (lees: smeuïger) voor de luisteraars of lezers te maken, zodat ze het makkelijker onthouden, maar het moet wel op waarheid gebaseerd zijn.

Heeft TOMS zich hier aan gehouden? Ja, en ze kunnen het bewijzen met cijfers.

 

5. Relevantie

Pas je verhaal aan je publiek aan. Als je studenten een verhaal van een merk dat zich op moeders richt vertelt, verwacht dan niet dat zij zich hetzelfde voelen als een moeder zou doen. Doe dus een beroep op andere emoties.

TOMS: Er worden niet alleen kinderen geholpen, alle leeftijden. En niet alleen met schoenen, maar met water, oogzorg, beval pakketten..de sky is the limit. Daar zit vast iets bij waar jij je aan kunt relateren.

Vertel jouw verhaal

TOMS is geen simpel schoenen- en tassen merk. Nee, het is een ‘movement’; een maatschappelijke beweging waar je bij wilt horen. Als partner of als klant. Want het zegt ook iets over jou. Jij draagt schoenen die iets bijdragen aan het creëren van een betere wereld. Dat geeft je een goed gevoel en hé, het is ook nog eens goed voor je imago.

“We identify global needs and create products to help address them.”

Als je zo naar je bedrijf kijkt – kortom begint met je waarom – dan komen de hoe en wat vanzelf.

People buy from you because of your why – Simon Sinek

En door het vertellen van verhalen kun jij als ondernemer ook iets veel groters in beweging zetten. In mijn ogen kun je er als ondernemer niet meer omheen om het NIET te doen.

Ik geloof in de kracht van storytelling en ik geloof dat elke ondernemer en elk bedrijf een uniek verhaal heeft. Het moet er alleen nog uit gehaald worden.

Welk verhaal is jou bijgebleven? Reageer onder deze blog 😀

Tijdens het schrijven van deze blog luisterde ik naar Stole the Show Kygo van Kygo (feat Parson James) en Another You van Armin van Buuren.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest

Share This