5 blog vragen bloggen - content academieDe afgelopen weken kreeg ik veel vragen over bloggen. Over de inhoud, de opbouw en hoe je een blog nu eigenlijk het best in een nieuwsbrief opneemt. Allemaal vragen die jou  van het daadwerkelijk bloggen afhouden. Want ja, als je niet weet waarover je kunt gaan schrijven, dan kun je ook niet beginnen.

Ik heb de 5 meest gestelde vragen – en natuurlijk ook de –  antwoorden voor jou op een rijtje gezet.

 1. Waar moet ik over bloggen?

De hamvraag. Ongetwijfeld de meest gestelde vraag.

Een vraag die in 80% van de gevallen een vermomming van deze vraag is: “Hoe bouw ik aan mijn bedrijf via mijn blog?”

Als je echt goed van start wilt gaan, dan begin je met het opstellen van een content strategie.

Wil je direct praktisch van start, dan is mijn antwoord: “Denk na voordat je gaat schrijven”.

3 vragen om jou op weg te helpen:

  1. Wat is het centrale thema van jouw blog? Kies één onderwerp.
  2. Voor wie schrijf je?
  3. Welke boodschap wil je overbrengen?

2. Hoe lang moet een blog zijn?

Lees jij graag lange of korte blogs?

Het  enige relevante antwoord is: alleen interessante, inspirerende en geestige blogs worden gelezen.

Wat daarnaast belangrijk is, is dat je schrijft.

Maak je in – eerste instantie – niet druk om het aantal woorden. Het gaat erom dat je een goed verhaal neerzet.

Schrijf vanuit jezelf, deel jouw kennis, passie of ergernis.

Begin met bloggen. Hou het vol.

Doe het vol overgave. En blijf schrijven. Want bloggen draait om delen en geven.

Good to know: blogs vanaf 2.000 worden worden vaker via social media gedeeld.

Dit was de uitkomst na het analizeren van 100 miljoen artikelen.

[Tweet “Blogs vanaf 2.000 woorden worden vaker via social media gedeeld.”]

Dus als je graag lange blogs wilt schrijven – blogs die de diepte in gaan – doe dat dan vooral.

Want content marketing draait om kwaliteit. Schrijf dus liever één keer in de 2 weken één keigoede blog, dan elke dag of week ‘effe een snel stukkie’.

Die kleine stukjes – ook wel micro content genoemd – die kun je namelijk uit jouw langere blogs halen. Zoals een paar tips, een afbeelding of een regel die je als Tweet deelt.

Uit een uitgebreide blog kun je dus heel veel content hergebruiken. Recyclen.

En zo word een uitgebreid artikel plots een stuk duurzame content 🙂

Shares-by-Content-Length

https:\/\/okdork.com/2014/04/21/why-content-goes-viral-what-analyzing-100-millions-articles-taught-us/

3. Wat is eigenlijk het verschil tussen een artikel en een blog?

Een blog is altijd in de ik-vorm geschreven. Een webartikel is meestal vanuit de 3e persoon geschreven. Het is aan jou om de vorm te kiezen die bij jou past.

Ga je bloggen, schrijf dan altijd vanuit jezelf.

Vertel wat je meemaakt, welke vragen jij krijgt of waar jij tegenaan loopt.

Wees jezelf, schrijf vanuit jezelf.

Inclusief  emoticons  🙂 als je dit bij jouw stijl van communiceren past.

4. Bestaat er een blog template?

Ja en nee.

Nee. Het is jouw blog.

  • Jij hebt een bepaalde schrijfstijl. Dat is jouw signature. Jouw stem. Jouw tone-of-voice.
  • Jouw mening maakt jouw blog authentiek. Jouw stempel.
  • Blijf dicht bij jezelf. Wees authentiek. Durf kwetsbaar te zijn. NO keeping up appearances!!

Ja. Een blog vraagt wel om structuur:

  • pakkende titel
  • intro
  • middenstuk
  • afsluiting
  • call-to-action

En denk aan beeldmateriaal. Een blog met beeld is compleet en werkt ook nog eens als een magneet 😉

5. Kopieer ik mijn blogtekst direct in mijn nieuwsbrief?

Nee. Dan sla je een stap over.

Jouw nieuwsbrief is een middel om jouw blog onder de aandacht van jouw lezers (klanten, fans, relaties, contacten) te brengen.

Jouw blogtekst is dus NIET gelijk aan jouw nieuwsbrief copy. Je kopieert jouw hele blogtekst toch ook niet op Facebook of LinkedIn?

Verwijs in jouw mailing naar jouw blog.  Neem bijvoorbeeld alleen de eerste alinea van jouw blog in jouw nieuwsbrief op en voeg er een hyperlink aan toe.

En je kunt daarnaast natuurlijk ook naar andere relevante content binnen jouw website verwijzen, zoals een training, event of een eerdere blog.

Voor jouw nieuwsbrief schrijf je altijd een aparte tekst. Sla deze stap niet over!

Neem hier de tijd voor. Geef jouw lezers wat ze verdienen: een e-mail die met aandacht is opgesteld. Speciaal voor hem of haar.

Heb jij nog vragen over deze 5 punten of een andere vraag? Reageer onder deze blog, dan besteed ik daar in mijn volgende blog aandacht aan.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.