Je hebt van die dagen dat je je voorneemt om iets te doen. En dan doe je het toch niet. Ook al weet je precies wat je wilt bereiken, je schuift het steeds voor je uit. Of het nu gaat om acquisitie, een nieuwe website of consequent content creëren. Ik krijg dan ook regelmatig de vraag “hoe doe ik dat dan?” Het antwoord is eigenlijk heel simpel.

Make up your mind

Vastbesloten zijn. Nou dat was ik afgelopen zondag, toen ik  – weer eens – op het strand was. Eindelijk was ik dan niet vergeten om de vlieger mee te nemen. Ik was speciaal naar zolder gelopen om hem onderuit de stapel speelgoed te vissen.

Top, vandaag gingen we dan toch echt vliegeren. I made up my mind! Aangekomen op het strand bij Scheveningen Haven pak ik de vlieger uit en zie ik dat er een stokje mist.

Darn. Kunnen we alweer niet vliegeren. De meest logische reactie op dat moment was om de vlieger gewoon weer in te klappen en te denken: “Dat gaat niet lukken”.

Maar op de één of andere manier kon ik dat niet. Ik was dat ding nu al zo vaak vergeten. En vandaag zouden we eindelijk gaan vliegeren. Ik was vastbesloten.

Oeps, vergeten

Heb jij dat gevoel ook wel eens als je net hebt bedacht dat je vandaag aan dat project gaat werken of eindelijk die blog gaat schrijven? Vast wel.

En hoe vaak ben je dan toch iets anders gaan doen, omdat er iets tussenkwam? Zoals dat super belangrijke telefoontje.

Op de een of andere manier heb je altijd wel een reden om het niet te ‘hoeven’ doen.

Mijn doel met het vliegeren was natuurlijk niet het vliegeren zelf. Het ging mij erom dat we samen iets nieuws gingen doen.

Iets wat ik al heel lang wilde doen, maar ik ‘vergat’ steeds om de vlieger mee te nemen.

Maar afgelopen zondag was ik vastbesloten: vandaag gaan we vliegeren.

En als je iets heel graag wilt, dan gebeurt er iets. Je bent vastbesloten. Je zet je tanden erin en laat niet meer los.

Dit geldt eigenlijk voor alles. Dus ook voor content creëren. Je moet het gaan DOEN. Maar hoe begin je?

De kracht van doelen

Consequent content creëren vraagt om meer dan vastbeslotenheid alleen. Het vraagt om focus, concentratie en wilskracht.

Het begint bij doelen stellen. En om het vandaag niet alleen bij woorden te laten… een stappenplan:

In 5 stappen van doelen stellen naar doelen bereiken

Stap 1: Bepaal jouw doel

Het hebben van een doel geeft focus. Content creëren zonder doel is ‘a waist of time’. En jouw tijd is schaars.

  • Wie wil je precies met jouw content bereiken, wat is jouw content strategie?
  • Wat wil je bereiken – op lange en op korte termijn?
  • Welke boodschap of specifieke kennis heb jij te delen?
  • Wat is het doel van jouw content?
  • Welke (re)actie wil je oproepen?

Stap 2: Maak een planning 

Ben jij iemand die het liefst gewoon begint en dan kijkt wat er gebeurt? Dat kan goed werken als je aan projecten werkt die jou op het lijf geschreven zijn.

Als je serieus met content marketing aan de slag wilt, is een planning een ‘must’. En met een planning bedoel ik in ‘content land’ een planning kalender.

Als je jouw content-creatie-tijd niet inplant, is de kans groot dat je OF géén content OF geen goede content creëert. Daarnaast vinden jouw lezers (lees: jouw relaties en potentiele klanten) het fijn als jij je aan jouw afspraken houdt. Dus als je belooft om 2 x per maand een update te sturen, dan verwachten ze die ook.

En als je die niet consequent stuurt, dan daalt het vertrouwen in jou. Want je houdt je niet aan jouw afspraken.

Even snel iets in elkaar ‘flansen’ om die mail er alsnog uit te kunnen sturen? Geen goed idee. Daar scoor je geen punten mee.

[Tweet “Content = kwaliteit. Niemand zit op ‘crappy content’ te wachten.”]

Begin met het verwerken van belangrijke dagen in jouw content kalender. Denk aan:

  • Nationale feestdagen en vakanties
  • Belangrijke dagen voor jouw bedrijf: campagnes, acties, lustrum
  • Data die voor jouw klanten belangrijk zijn, zoals een congres

Maak vervolgens een lijst onderwerpen waarover je wilt schrijven of andere content voor wilt creëren. Door de onderwerpen die je bedacht hebt in een content kalender te zetten heb je:

  • Meer overzicht en inzicht
  • Een planning in de tijd
  • Echte deadlines

Tip: Heb jij een WordPress site en wil je jouw content planning in jouw website integreren?

Installeer dan de plug-in Editorial Calendar. Deze plugin ziet er op jouw scherm als een Outlook/Google agenda uit. De toegevoegde waarde van deze plugin is dat je direct vanuit jouw blogplanning een blog kunt gaan schrijven, publiceren of in de toekomst in kunt plannen.

[Tweet “Heb jij een WordPress site? Tip: installeer de plug-in Editorial Calendar”]

Stap 3: Aan de slag!

Nu je al zover bent gekomen – je bent goed bezig! – is het een kwestie van vasthouden, en doorpakken. Maak er een routine van om op een vaste dag in de week jouw blog(s) te schrijven. Houd je dus aan jouw planning. Het is de basis van jouw communicatie.

En je weet vast uit ervaring: als je niks plant, gebeurt er niks!

Een planning is flexibel en wordt continue aangepast. Je bent dus vrijom  met de onderwerpen binnen jouw planning kalender schuiven. Denk aan een actualiteit, waar jij met een blog of social media post op in wilt haken.

Ben jij iemand – zoals ik – die overloopt van de ideeën?

Remember this one: beperk jezelf tot 1 onderwerp per blog.

Dit zorgt voor extra focus en voorkomt dat je jouw lezer overlaadt of in verwarring brengt.

Stap 4: Houd je aan jouw planning

Je hebt nu een content kalender en misschien ook al een 1e blog of nieuwsbrief geschreven. Goed bezig. Maar, een planning is pas van toegevoegde waarde als je je er ook daadwerkelijk aan houdt. Zet de data waarop je gaat schrijven dus ook direct in jouw ‘gewone’ agenda.

Dat is zo gepiept.

Maak een terugkerende afspraak in jouw Outlook of Google kalender aan. Zo weet je zeker dat jij elke week – of elke twee weken – consequent TIJD MAAKT om te bloggen. En zo wordt content creeren vanzelf een routine in plaats van een ad hoc activiteit.

[Tweet “There is no such thing as ‘ad hoc’ content marketing”]

Houd je ook aan de gestelde tijd die je voor het schrijven reserveert. Als je dit niet doet, blijf je namelijk maar corrigeren en herschrijven.

Dit is gebaseerd op de Wet van Parkinson: “De benodigde tijd voor een project vult vanzelf de beschikbare tijd”.

Mmm, eye-opener, hé? 🙂

5. Bereik jouw doel

Hoe lekker is het om jouw doel te bereiken? Heerlijk. Het geeft jou een goed gevoel én rust in je kop en lijf. Want je bent goed bezig! En je maakt er ook nog eens een ander blij mee. Want je voegt met jouw creatie waarde voor een ander toe. Je maakt een verschil.

Als je weet hoe jij je wilt voelen, wat jouw doel is én wat er nodig is om dit te bereiken…dan ben je veel gemotiveerder. En als je iets echt wilt, dan heb je er ook veel meer energie voor.

En ga je anders denken en kijken. Je ziet dan opeens veel meer kansen, meer opties. Er is weer ruimte in jouw hoofd om creatief te zijn!

Vlieg met mij mee

Waarom was ik die ochtend op het strand zo vastbesloten dat ik wilde vliegeren? Ik had toch ook kunnen zeggen, “He jammer, dan niet. Volgende keer beter.”

Dat kwam omdat ik het mij simpelweg voorgenomen had én het resultaat al voor mij had gezien. Mooi weer, vliegeren en verder even helemaal niks. Telefoons uit, hoofd leeg, alleen maar het zand onder onze voeten, het geluid en de geur van de zee en de warmte van de zon. Het enige waar wij ons op hoefden te concentreren was het vliegeren. Of het kijken naar de vlieger.

Het enige dat ik daarvoor hoefde te doen was de vlieger van zolder te halen. Eén kleine handeling, maakt dus al een verschil. Ook al wist ik dat de kans aanwezig was, dat er een stokje zou missen. Want doe was er namelijk al tig keer uitgevallen…

Met een half uitgeklapte vlieger onder mijn arm liep ik vol vertrouwen naar het eerste het beste strandtentje. Ik ging wel even een satéprikker halen, of zoiets. Binnen gekomen zag ik al snel dat dit ‘em niet ging worden.

Het was geen restaurant, maar meer een snackcorner. Ik bekeek het bestek assortiment. “Zou ik iets met rietjes kunnen doen?” dacht ik. “Mmm, nee, niet sterk genoeg”.

Toen ik wegliep van de snacktent, had ik er nog steeds 100% vertrouwen in dat ik zo’n plastic stokje van 30 cm lang zou vinden. Ik keek goed en bleef tegen mezelf zeggen dat ik het zou vinden. Nog geen 3 meter verder zag ik iets uit het zand steken: een oud, geroest stuk tentstok, met daaraan…precies zo’n wit plastic stokje.

Het moest er natuurlijk nog wel even vanaf gesloopt worden. En ook nog eens vakkundig afgeschuurd worden op het betonnen pad, omdat het uiteinde veel te dik was. De homo sapiens in actie. Back to the ‘holbewonerstijd’.

Het was het allemaal waard. Hoe lekker voelde het toen die vlieger voor de eerste keer de lucht in ging en bleef!!

En de lach op het gezicht van mijn kleine ‘smurf’…Priceless!

Doelgericht content creeren

Als jij meer wilt bereiken via jouw content marketing, begin vandaag. Geloof erin en ga ervoor.

Is het makkelijk? Nee, dat heb ik niet gezegd. Je moet er wel wat voor DOEN.

Levert het jou veel op? Ja, zeker weten.

  • Je wordt gezien, gehoord en makkelijker gevonden.
  • Je hebt het gevoel dat je goed bezig bent.
  • Het geeft jou focus, inzicht én overzicht. En een heleboel rust.

En hoe meer je van jezelf laat zien, hoe groter de kans dat je ook daadwerkelijk reacties op jouw content krijgt.

Voor je het weet krijg je spontaan aanvragen in jouw mailbox en ben jij een (content) hoogvlieger geworden. Hoe goed zou dat voelen?

Het antwoord op de vragen “hoe doe ik dat?” begint dus bij doelen stellen. Bepaal jouw doel, maak een plan, voer het uit, houd je eraan en bereik jouw doel. Stap voor stap.

Wat wil jij graag – met jouw content – bereiken? Ik hoor het graag! Reageer onder deze blog 😀

P.S. Het vliegeren was overigens ook een erg goede reden om bij Simonis – de beste viszaak van Scheveningen – te kunnen eten. Ik schreef deze blog terwijl ik luisterde naar Rock Your Body van Justin Timberlake.

8 Reacties

  1. Bianca

    Mooie blog weer. Je weet alles zo duidelijk en herkenbaar te beschrijven! Goed weekend.

    Antwoord
  2. Pascale

    Hola Florien, lang geleden! anyway heb je blog doorgestuurd naar het hele team, denk dat we nog wel wat discipline en focus kunnen gebruiken, dus die vlieger gaat zeker op bij V&D.

    Antwoord
  3. Florien van Basten Batenburg

    Hela Pascale, Good to hear from you! Kijk, dat zijn nou mooie acties. Jij geefthet goede voorbeeld: doorsturen die blog mensen 😉 En ja, ecommerce & discipline kunnen niet zonder elkaar…

    Antwoord
  4. Do van Dijk

    Thanks Dear, die editorial calendar plug-in gaat er zeker komen! Fijne en praktische tip. Net als de andere tips trouwens.

    Antwoord
  5. juliette de wilde

    Goedemorgen Florien,

    Net wat ik nodig had op een luie maandagmorgen met stapels werk! Zie nu al dat ik te weinig tijd heb om alles af te krijgen. Enne ik heb voor Moederdag een vlieger gekregen met etages, een soort parachutevlieger, ik denk dat ik van de week week naar het strand rij!

    Antwoord
    • Florien van Basten Batenburg

      Hey Juliette, haha, herkenbaar! Ik zou zeggen, omgooien die stapel en alleen de belangrijke dingen doen 😉 En zet die vlieger-middag nu meteen in jouw agenda. Anders schuif je het toch weer voor je uit. Ik kan niet wachten op jouw ‘flying foto’s, enjoy!
      P.S. Wind genoeg deze week 😀

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.