Een (bestseller) boek schrijven, hoe belangrijk en urgent is dat voor jou?Denk je al een paar jaar ‘ik wil een boek schrijven’, maar blijft het bij een idee? Dan is de kans groot dat je het daadwerkelijk schrijven van een boek laat liggen of voor je uitschuift.

Ondertussen zie je steeds meer mensen om je heen een boek schrijven. En denk je: kak, ik wil dat ook!

En toch blijft die boekdroom aan je trekken.

Je stelt jezelf steeds (dezelfde) vragen als:

  • Waarover ga ik dan een boek schrijven?
  • Waar begin ik en hoe doe ik dat?
  • Is het wel goed genoeg geschreven?

Zonde om in deze vragen te blijven hangen, want alleen een boek dat af is opent deuren, die anders gesloten blijven.

Dus waar begin je met een boek schrijven?

Je begint met een plan maken. Welke vorm kies je, waarover en voor wie is het boek? 

Je kunt jouw verhaal, ervaring, levenslessen en tips in een boek verwerken en dat aan een centraal thema hangen. 

Zo heb je meteen ook een kapstok. Eentje waarin mensen zich herkennen.

De vorm is ook van belang. Kies je voor een management boek, een handboek, een inspiratieboek, planner, chicklit of zelfhulpboek?

“Nee, geen zelfhulpboek!” hoor ik mensen dan vaak zeggen. Een inspirerend boek waar ik mijn levens en/of ondernemerslessen in kan verwerken. Het feit dat je zo’n boek schrijft betekent niet dat je mensen met een belerend vingertje vertelt hoe ze moeten leven.

Wat je wel doet: je inspireert je lezers en laat zien hoe jij het gedaan hebt, wat jouw reis is geweest. Hoe jij als mens gegroeid bent. Of je laat zien hoe anderen het hebben gedaan. Linksom of rechtsom, elk boek met tips, feiten en verhalen is een inspiratieboek.

Belngrijkl: het schrijven van een ‘how-to-handboek’ is 10 keer makkelijker dan het schrijven van je eigen verhaal (de reis van de held). Dat is echt een kunst en kost meer tijd. Als dat is wat je wilt, maak dan tijd en ruimte en begin met het schrijven van je boek.

Ik zou dus zeggen: schrijf een praktisch boek, zeker als je jouw boek wilt gebruiken om jouw business en/of zichtbaarheid een boost te geven. En als je snel een boek wilt schrijven.

Wat levert je boek jouw lezers op?

Inspiratie, richting, een frisse blik?
Vertrouwen, doordat ze denken als zij/hij het kan, kan ik het ook?
Of is het iets anders?

Zie jouw boek als een groot cadeau. Zeker als je het recht uit je hart schrijft, met jouw lezer in gedachten. Schrijf het vanuit liefde, dan wordt het vanzelf ‘a gift of love’.

Zo noem ik mijn eigen boeken ook. Gifts of love. 

Recht uit mijn hart geschreven, met als doel mijn lezer te inspireren en hem/haar meer met zichzelf en anderen te verbinden.
In een zo simpel mogelijke vorm. Less is more.

Schrijf je boek allereerst voor jezelf. Als cadeau aan jezelf. Geef jezelf permissie. Maak tijd en ruimte om je boek te scrhijven. Of je dat nu in 10-daagse schrijfsprints of in een jaar wilt doen. Begin.

Wat levert het schrijven van een boek jou op?

  • Trots (oh, als je die 1e doos open maakt, magisch!)
  • Voldoening (yes, you finished your book!)
  • Zichtbaarheid en zingeving
  • Geautomatiseerde passieve inkomstenstroom
  • Een podium voor jouw boodschap
  • Deuren gaan open die eerst gesloten bleven, zoals
    • Mensen willen per se door jou begeleid of gecoacht worden
    • Aanvragen voor opdrachten vallen als vanzelf in je mailbox
    • Je wordt gevraagd om te spreken
    • Je krijgt uitgenodigingen voor podcast/radio interviews

Passief inkomen

Zo heb ik ruim 12.000 boeken verkocht zijn. Toch leuk, een extra omzet van 175.000 euro aan boekverkopen on the side. 

Je boek zorgt vooral voor extra zichtbaarheid waardoor je je business een boost geeft. En je laat ondertussen ook nog iets na voor het nageslacht. Leaving a legacy. 

Misschien is jouw boekidee nu nog vaag. 

Tip: koppel er een thema aan, dat maakt jouw boekidee concreter en scherper. 

Denk aan thema’s als:

  • Vriendschap
  • Persoonlijke groei
  • Gezondheid
  • Succes
  • Ondernemen
  • Vrijheid
  • Minimalisme
  • Autisme
  • Afvallen
  • Interieur & styling
  • Communicatie
  • Relaties (single, getrouwd, gescheiden, vriendschappen etc)
  • Doelen behalen
  • Delegeren
  • Investeren
  • Vrijheid (mentaal, financieel of anders)
  • Gedrag 
  • Balans
  • Verkopen
  • Schrijven
  • Social media
  • Lifestyle (Italiaans, Frans, reizen etc.)
  • Ondernemen

Zoals je ziet, genoeg mogelijkheden en combinaties. En als je de juiste thema’s met elkaar combineert kun je een mooie ‘niche’ innemen waarmee je je onderscheidt, door jouw expertise, kennis en ervaring.

Geef richting aan je boekidee en meld je aan voor de Ontdek jouw bestseller boek thema 3-daagse die 5 augustus 2019 van start gaat.

P.S. Maak je netwerk blij: deel deze blog via social media of mail met mensen waarvan jij weet dat ze dolgraag een inspirerend boek willen schrijven.


Pin It on Pinterest

Share This