Een (bestseller) boek schrijven, hoe belangrijk en urgent is dat voor jou?Denk je al een paar jaar ‘ik wil een boek schrijven’, maar blijft het bij een idee? Dan is de kans groot dat je het daadwerkelijk schrijven van een boek laat liggen of voor je uitschuift.

En toch blijft die boekdroom aan je trekken.

Je stelt jezelf steeds (dezelfde) vragen als:

  • Waarover ga ik dan een boek schrijven?
  • Waar begin ik en hoe doe ik dat?
  • Is het wel goed genoeg geschreven?

Zonde om in deze vragen te blijven hangen, want alleen een boek dat af is opent deuren, die anders gesloten blijven.

Dus waar begin je met een boek schrijven?

Het ligt er maar aan hoe je jouw verhaal wilt neerzetten. En in welke vorm je het giet. Je kunt jouw verhaal, ervaring, levenslessen en tips in een boek verwerken en dat aan een centraal thema hangen. 

Zo heb je meteen ook een kapstok. Eentje waarin mensen zich herkennen.

De vorm is ook van belang. Kies je voor een management boek, een handboek, een inspiratieboek, planner, chicklit of zelfhulpboek?

Nee, geen zelfhulpboek hoor ik mensen dan vaak zeggen. Een inspirerend boek waar ik mijn levens en/of ondernemerslessen in kan verwerken. Het feit dat je zo’n boek schrijft betekent niet dat je mensen met een belerend vingertje vertelt hoe ze moeten leven.

Nee, je inspireert ze en laat zien hoe jij het gedaan hebt, wat jouw reis is geweest. Of je laat zien hoe anderen het hebben gedaan. Linksom of rechtsom, elk boek met tips, feiten en verhalen is een inspiratieboek.

Het schrijven van een ‘how-to-boek is 10 keer makkelijker dan het schrijven van je eigen verhaal. Dat is echt een kunst. Ik zou dus zeggen: schrijf een beetje een praktsich boek, zeker als je jouw boek wilt gebruiken om jouw business en/of zichtbaarheid een boost te geven.

Wat levert jouw boek je lezers op?

Inspiratie, richting, een frisse blik?
Vertrouwen, doordat ze denken als zij/hij het kan, kan ik het ook?
Of is het iets anders?

Zie jouw boek als een groot cadeau. Zeker als je het recht uit je hart schrijft, met jouw lezer in gedachten. Schrijf het vanuit liefde, dan wordt het vanzelf ‘a gift of love’.

Zo noem ik mijn eigen boeken ook. Gifts of love. 

Recht uit mijn hart geschreven, met als doel mijn lezer te inspireren en hem/haar meer met zichzelf en anderen te verbinden.
In een zo simpel mogelijke vorm. Less is more.

Wat levert het schrijven van een boek jou op?

  • Trots (oh, als je die 1e doos open maakt, magisch!)
  • Voldoening
  • Zichtbaarheid en zingeving
  • Een podium voor jouw boodschap
  • Deuren gaan open die eerst gesloten bleven
  • Mensen willen per se door jou begeleid of gecoacht worden
  • Aanvragen voor opdrachten vallen als vanzelf in je mailbox
  • Je wordt gevraagd om te spreken
  • Je krijgt uitgenodigingen voor podcast/radio interviews
  • Geautomatiseerde passieve inkomstenstroom

Passief inkomen

Zo heb ik ruim 12.000 boeken verkocht zijn. Toch leuk, een extra omzet van 175.000 euro aan boekverkopen on the side. 

Je boek zorgt vooral voor extra zichtbaarheid waardoor je je business een boost geeft. En je laat ondertussen ook nog iets na voor het nageslacht. Leaving a legacy. 

Misschien is jouw boekidee nu nog vaag. Tip: koppel er een thema aan, dat maakt jouw boekidee concreter en scherper. 

Denk aan thema’s als:

  • Vriendschap
  • Persoonlijke groei
  • Gezondheid
  • Succes
  • Ondernemen
  • Vrijheid
  • Minimalisme
  • Autisme
  • Afvallen
  • Interieur & styling
  • Communicatie
  • Relaties (single, getrouwd, gescheiden, vriendschappen etc)
  • Doelen behalen
  • Delegeren
  • Investeren
  • Vrijheid (mentaal, financieel of anders)
  • Gedrag 
  • Balans
  • Verkopen
  • Schrijven
  • Social media
  • Lifestyle (Italiaans, Frans, reizen etc.)
  • Ondernemen

Zoals je ziet, genoeg mogelijkheden en combinaties. En als je de juiste thema’s met elkaar combineert kun je een mooie ‘niche’ innemen waarmee je je onderscheidt, door jouw expertise, kennis en ervaring.

Laat mij weten waarover jij graag een boek wilt schrijven. Reageer onder deze blog. Ik ben nieuwsgierig.

Maak je netwerk blij: deel deze blog via social media of mail met mensen waarvan jij weet dat ze dolgraag een inspirerend boek willen schrijven.


Pin It on Pinterest

Share This