boek schrijven Als je denkt aan geld verdienen met een boek schrijven, dan denk je al gauw aan bestseller auteurs als J.K. Rowling or Elizabeth Gilbert. Onzin. Ik heb het ook gedaan.

Regelmatig krijg ik dan ook de vraag:

“Hoe verdien je nou geld met een boek?”

“Hoe schrijf je een bestseller?”

“Hoe heb jij dat dan gedaan?”

Maar hoe kun je als ondernemer nu (goed) geld verdienen met een boek? Let’s talk about money, honey.

Methode 1: geld verdienen door veel boekverkopen

– Een voorschot
– Royalties
– Winst (als je zelf uitgeeft)

Oké, de meeste auteurs verkopen maar 100 of 200 boeken. AU!
En een voorschot wordt door een uitgeverij alleen gegeven aan schrijvers die al een of meerdere bestsellers geschreven hebben. Alleen schrijvers met een contract van een uitgever kunnen een voorschot krijgen.

Dat is een voorschot op de royalties; het bedrag dat jij krijgt na publicatie en verkoop van het boek. Een uitgeverij geeft 8% aan een auteur, en vaak gaat daar nog een deel af voor een illustrator.

Reken maar uit wat je overhoudt:
Boekprijs zonder btw: 10 euro 8% = 0,80 euro per boek
Boekprijs zonder btw: 20 euro 8% = 1,60 euro per boek

Schiet niet echt op he? En dan mag je daar als auteur nog inkomstenbelasting over betalen.

Zelf uitgeven of niet?

Als je zelf een boek uitgeeft, dan blijft er eerder zo’n 50% voor jou van de verkoopprijs over. Daar moet je natuurlijk nog wel de design- en productiekosten vanaf trekken. Maar als je een boek hebt dat goed verkoopt, dan ben je daar na de 1e druk wel uit. Het ligt er ook maar net aan wat voor soort boek je schrijft: full colour of niet, een harde cover of een zachte cover, er komt zoveel bij kijken.

Zo heb ik met mijn boek ‘Tante! Handboek voor coole tantes’ meer dan 10.000 exemplaren verkocht en ruim 150.000 euro omgezet. En kon ik namens de kopers doneren aan goede doelen als De Kindertelefoon.

Ik noem mijn boek niet voor niks een ‘gift of love’. Want dat is wat het is. Niet alleen doordat ik erdoor kon geven. Maar wat de koper van het boek zegt – zonder een woord te zeggen – door het boek te geven aan haar zusje of beste vriendin: “Hoera je wordt/bent tante!, wat fijn dat jij er bent. Ik zie jou, erken jou in de rol van tante en ben je dankbaar. Ik hou van jou”.

En fijn voor mij: er komt elke maand honderden of duizenden euro’s binnen zonder dat ik er ook maar iets aan hoef te doen.

Zelf uitgeven betekent wel dat je een hele nieuwe business tak opzet, en de vraag is of je daar zin in hebt. Maar er zijn meerdere wegen naar Rome, don’t worry.

Kies bewust een niche

Waarom was en is mijn Tanteboek zo’n succes? Omdat ik een niche te pakken had. Dus als je geld wilt verdienen met een boek, kies dan een super niche uit. Dat geldt niet alleen voor een boek, maar ook voor een bedrijf. Durf te kiezen, durf te nichen. Zo onderscheid je je van de rest.

Ja denk je nu, dat heb ik al zo vaak gehoord. Ja ik ook. En het is waar. Als ik een boek ‘voor alle vrouwen die van kinderen houden’ had geschreven, dan had ik niet bovenstaande resultaten behaald. En het gaat natuurlijk ook om jou als auteur-nemer: laat jezelf zien en waar je voor staat en in gelooft. En dan kiezen mensen voor jou, omdat ze per se met jou willen werken. En hopla, zo ben je opeens je eigen niche.

In 2016 bracht ik mijn 2e boek uit: The Writing Happiness Journal met 52 vragen die je leven leuker maken. Een boek dat als doel had om zichtbaar te zijn voor mijn coaching klanten. Een boek dat voortkwam uit de inzichten die ik opdeed tijdens een online schrijf challenge met 1.500 vrouwen.

Ik heb met dit 2e boek misschien niet zo veel verdiend (ruim 9000 euro omzet in 4 tot 6 maanden) al smet het Tanteboek, maar ik heb er wel geweldige 1-op-1 coaching klanten door gekregen en diverse keren kunnen spreken. En zo verdient een boek schrijven zich dubbel en dwars terug.

Methode 2: meer klanten en omzet door zichtbaar te zijn

– diensten
– producten
– merchandise

Als je een ‘auteurnemer’ oftewel een ‘authorpreneur’ bent – lees: een ondernemende schrijfster met veel ideeën en talenten – dan zit hier het GOUD voor je bedrijf.

Focus niet puur op je boek, maar op de boodschap van je boek. En de toegevoegde waarde voor je lezer. Zo inspireer je je volgers en lezers, en trek je indirect klanten voor je diensten en eventuele producten aan.

Een boek is na een bepaalde tijd niet meer nieuw, en dan is het van belang dat je andere diensten en producten aanbiedt. Denk aan inspirerende email updates waarin je steeds stukjes uit je boek deelt en toelicht. Zo ben je zichtbaar bij je lezers, met je boek, boodschap, gedachtengoed en je diensten.

Meer coaching klanten

Zie dit boek als een visitekaartje voor je bedrijf. Een expert status booster, een visibility booster, een magneet die jou vooral meer klanten oplevert.

STEL, JE BENT EEN COACH/TRAINER EN JE WIL MEER KLANTEN VOOR JE PROGRAMMA’S
Je hebt een goedlopend bedrijf met leuke klanten. Maar je zou graag een manier willen vinden om makkelijker klanten aan te trekken voor met name je startersgroepen. Het doorstromen naar de vervolggroepen, dat zit loopt wel goed. Want dan hebben je klanten al met jou gewerkt, vertrouwen ze je en weten ze dat ze kwaliteit krijgen als ze met jou werken. Maar die groep aan het begin, daar zit een groeipotentieel.

Een boek zorgt ervoor dat je in de pers komt, je bereik vergroot en meer mogelijkheden om te spreken krijgt. Mensen zien jou direct als een expert.

STEL, JE WILT NAAST JE BESTAANDE BEDRIJF (MEER) GAAN COACHEN
Je hebt een goedlopend bedrijf en voelt dat je anderen wilt coachen en inspireren om ook een purpose driven bedrijf met impact op levens van anderen te creëren.

Stel je eens voor, dat je naast het runnen van jouw bestaande bedrijf een nieuwe bedrijfstak opzet; die jou voldoening én een extra inkomstenstroom oplevert: een coaching bedrijf.

Een bedrijf waarin jij ondernemers coacht en begeleidt bij het starten en/of laten groeien van een duurzaam, purpose driven bedrijf. Zodat zij ook de wereld een beetje mooier kunnen maken.

En ja, dit vraagt om een next step in je bedrijf, omdat je dan meer moet gaan delegeren om je bestaande bedrijf door te laten lopen. Loslaten en zaken uitbesteden aan iemand die een kei in ‘beheren en managen’ is. Maar dat is misschien wel precies waar je nu behoefte aan hebt. Want het geeft jou meer ruimte en vrijheid om de volgende stap te kunnen nemen. Waaronder het schrijven van een boek en het boosten van je bestaande en nieuwe business.

Dus hoe verdien je als ondernemer geld met je boek?

Door het boek te zien als een ‘visibility booster’ die klanten voor je bestaande bedrijf aantrekt.

Of dat nu een coaching, welness of een juwelenbedrijf is.

 

And the biggest reward is the FREEDOM it will give you.

It all starts with a dream, a burning desire.

Turn your dream into a book darling. And see where it takes you…

 

But what If I fail? Oh but my darling, what if you fly? – Erin Hanson (Author Reverie)

 

 

Wil jij ook een boek schrijven? Een boek dat jouw bedrijf en ‘brand’ een boost geeft?
Of zelfs een geheel nieuwe (coaching) bizz creëert?

Denk je nu: “JAAA, DIT WIL IK!”

Laat mij weten welk boekidee jij hebt, dan neem ik binnen 3 dagen contact met je op.

3 Reacties

  1. Eric

    Beste Florien,

    Interessant artikel , dat helpt weer een stuk in het ‘ik wil ook een boek schrijven’ proces. Wat uitgeven betreft bestaat er tegenwoordig ook zoiets als ‘Brave New Books’ zelf uitgeven maar met hulp van Uitgeverijen, ben je daar bekend mee?

    Mijn Boek idee in het kort gaat over; emotionele verwaarlozing en de lang strekkende gevolgen hiervan.

    Vriendelijke groet,

    Eric

    Antwoord
    • Florien van Basten Batenburg

      Hoi Eric,

      Ja, er zijn een heleboel mooie manieren om je boek uit te laten geven op een ‘moderne’ manier. Brave New Books is een goed voorbeeld daarvan, dankjewel voor het delen.

      Mooi onderwerp heb je, daar kun je een heleboel lezers mee helpen (en helen in de zin van: ‘stories heal’). Wil je alleen een boek schrijven of wil je het met een (coaching) business combineren?

      Groetjes,
      Florien

      Antwoord
  2. Pieter van Dam

    Hi Florien,

    Ik heb je verhaal zojuist met belangstelling gelezen. Ik zit hier op mijn vakantie adres in Frankrijk en tracht mijn ideeen vorm te geven over een start als schrijver. Niet om er rijk van te worden maar om anderen te inspireren om duurzaamheid te omarmen. Ik barst van de ideeen (onderwerpen/hoofdstukken) om dit vorm te geven maar twijfel in welke vorm ik dit zal gieten (blad/magazine of boek). Ik stuur je per email nog uitgebreide achtergrond info. Bij voorbaat dank voor je reacti!

    Antwoord

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kies een thema voor je bestseller boek - Florien van Basten Batenburg - […] Geautomatiseerde passieve inkomstenstroom […]

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest

Share This