stop selling start helping roundVind jij jezelf verkopen maar niks of geeft het je stress, omdat je het ongemakkelijk vindt om jezelf in de etalage te zetten? Maar kun je het voor een ander of een product heel goed?

Misschien sta je niet 100% achter wat je doet, klopt het nog niet helemaal of denk je: “Wie ben ik nou of wie zit hier nou op te wachten?” Er kunnen een heleboel verschillende redenen zijn waarom je er niet vol voor gaat.

Ontdek hoe je door alleen het wijzigen van je kijk op marketing doen en verkopen, je er lol in kunt krijgen. En hoe je een verkoopgesprek in een betekenisvol gesprek kunt veranderen.

 

 

 

Aandacht trekken

Het probleem met de meeste marketing is dat het vooral gericht is op het zo snel mogelijk trekken van de aandacht. Meestal door jou even lekker te onderbreken met dat wat je aan het doen bent: op straat, televisie of online.

Bedrijven die zichzelf promoten met veel marketing lawaai geven over het algemeen alleen om dingen als sales funnels en hoe ze alles zoveel mogelijk kunnen automatiseren.

Zij geven niks om de klant als persoon. Nou ja, niet meer.

Ze zijn hun hogere doel – hun purpose – en hun klant uit het oog verloren. En WINST MAKEN IS HUN PRIMAIRE DOEL geworden. Natuurlijk is winst maken belangrijk, zodat je de middelen hebt om te kunnen doen wat je wilt doen.

Gelukkig zijn er ook merken & bedrijven die zich meer richten op ‘van service zijn’ dan om direct iets terug te krijgen. Dit soort bedrijven richten zich allereerst op marketing dat een gevoel van verbondenheid oproept: marketing die draait om luisteren en begrijpen.

Een relatie opbouwen waar de klant daadwerkelijk een stem heeft. Waar de klant de ruimte krijgt om feedback te geven en er ook echt iets mee gedaan wordt.

Hoe kan ik helpen?

Deze manier van marketing draait om ‘Hoe kan ik helpen?’ in plaats van ‘Wat kan ik verkopen?’ Zo droegen de medewerkers van de Jumbo supermarkten jarenlang shirts met op hun rug de tekst “Hoe kan ik helpen?”

Want wanneer je iets verkoopt, krijg je een klant die koopt. Als je iemand helpt, dan krijg je een klant die blijft – en iemand waarmee je je op een persoonlijk niveau verbindt.He, dat klinkt en voelt anders. Voor jou en je klant.

“Wanneer je iets verkoopt, krijg je een klant die koopt. Als je iemand verder helpt, dan krijg je een klant die blijft”

Stel jezelf de vraag “Hoe kan ik mijn klant helpen?”

Stap in de schoenen van je klant en bedenk welke problemen of verlangens jouw klant heeft. Schrijf alles op wat in je opkomt.

Bekijk je lijst. Zit er iets bij dat je nog niet eerder was opgevallen?

 

Start with the soul, end with the sale. Not the other way around. - CC Chapman

En toch worstelen veel ondernemers en marketeers nog regelmatig met de vraag:

“Hoe kom ik van dat knagende gevoel af dat we niet écht met onze klanten verbonden zijn, en hoe blijf ik relevant en onderscheidend?”

De eerste stap:

Put purpose before profit

Market from your heart

Laat je menselijke kant zien

Luister naar je klanten en help ze om hun problemen op te lossen

Hoe dankbaarder mensen zijn, hoe groter de kans dat ze zich met jou verbonden voelen. Met als gevolg dat jouw relatie met hen groeit.

Jij wordt een bedrijf waar ze op kunnen rekenen: a company that cares.

In de crazy busy digital world waar we nu in leven is dat soort human-2-human verbinding goud waard.

Terug naar de basis van vriendschap en relaties. Terug naar echtheid.

Kun je overdrijven?

Ja natuurlijk. Als je niet echte waarde geeft. En je kan niet alles gratis weggeven, anders heb je geen business meer over 😀

Het verschil zit ‘em in de kleine dingen. Dat zijn namelijk precies die details die het grootste verschil maken.

Zoals:

  • het onthouden van iemands naam
  • mensen je absolute, onverdeelde aandacht geven wanneer je met ze praat (en dus niet al bedenken wat je wilt gaan antwoorden)
  • oogcontact met een glimlach begroeten

 “De ultieme (content) marketing strategie is luisteren”

En ja, dat kan ook het halen van een cappuccino voor een collega zijn of  iemand helpen bij het oplossing van een (zakelijk) probleem. Focus je op de ander en je zult verstelt staan hoe vaak dit resulteert in méér dan een goed gevoel. Namelijk in doorverwijzingen en verkopen in de toekomst.

Focus je niet op het geld, maar op het maken van contact, het luisteren en het toevoegen van waarde.

And remember, the best things in life are free en kun je makkelijk weggeven 😀

Verrassing, beloning of bonus

En dat gratis, dat geldt ook in je business in de vorm van een onverwachte beloning of gemeend ‘dankjewel’. Het sturen van een bosje bloemen op een bijzondere dag of een ‘old school’ handgeschreven kaartje.

Zo gaf de kledingwinkel waar ik laatst was mij onverwacht een extraatje. Een bon van een lokale drogist met een geur sample en – heel slim – met lege plastic potjes om te laten vullen met je favoriete crème. Dat alles in een mooi tasje met een strik eromheen PLUS een prachtige handspiegel voor in mijn handtas. Geen flutding, maar zo eentje die lekker in de hand ligt doordat ‘ie wat zwaarder is. Het voelde als kwaliteit.

Dit gebaar had impact omdat het onverwacht was en ze er niet direct iets voor terug verwachten. Ik schrijf er nu zelfs spontaan over, zo zie je maar.

Op je website kun je dit doen in de vorm van een gratis weggever: een lijst met tips, een gratis planner of een gratis challenge waar je aan mee kunt doen. Zo geef ik een gratis video weg over het maken van visuele quotes in het programma Picmonkey als mensen zich aanmelden voor mijn mailings. Het is meteen ook een mooie manier voor mensen om te ervaren hoe het is om met jou te werken. En dit vergroot de kans dat ze de stap van gratis naar betaalde producten maken.

“Give to get!” zoals Marie Forleo zegt. En het mooie is, door te geven verbeter je ook nog eens je gezondheid 😀

Wat kun jij doen om iemand speciaal te laten voelen?

Stel je het verschil voor dat je elke dag kunt maken, simpelweg door anderen te helpen. En als je verkopen ook eens vanuit dit perspectief bekijkt. Wooooow, dan wordt verkopen opeens meaningful en fun! En het draait niet meer om jou, maar om de ander. Voelt dat even ‘licht & luchtig’.

“You can have everything in life you want, if you will just help other people get what they want” — Zig Ziglar

Kijk je nu anders naar verkopen? Zo ja, wat is er voor jou veranderd en wat ga jij vanaf nu anders doen? Reageer onder deze blog, ik ben nieuwsgierig…

P.S. Tijdens het schrijven van deze blog luisterde ik naar The Best Things in Life are Free van Luther Vandross & Janet Jackson (I love Janet).

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.